Scenario's per programma

4. Onderwijs

Belangrijkste beleidsmatige ontwikkelingen

  • Door de coronamaatregelen ontstaan mogelijk onderwijsachterstanden. We hebben hier nadrukkelijk aandacht voor in de actualisatie van het onderwijsachterstandenbeleid;
  • In verband met corona hebben gemeenten de taak om aan kinderen in kwetsbare situaties opvang, onderwijs of didactische begeleiding te bieden als dat nodig is. We staan hierover regelmatig in contact met de scholen en bieden ondersteuning waar nodig;
  • Wij voeren een aangepast leerplichtbeleid volgens de landelijke coronarichtlijnen. We handhaven niet op schoolverzuim. Het RBL (Regionaal Bureau Leerlingzaken) brengt en houdt jeugdigen in beeld die niet of nauwelijks deelnemen aan het onderwijs op afstand en zet in op maatschappelijke zorg om een terugkeer naar school te stimuleren. Hierbij is specifiek aandacht voor kinderen in een kwetsbare positie. Dit doen we totdat het onderwijs weer volledig wordt opengesteld;
  • De coronamaatregelen hebben voor de inwoner met lage basisvaardigheden en of laaggeletterdheid impact en beperken het zelfstandig meedoen (online én offline). Binnen het Uitvoeringsprogramma Taalhuis 2020  (volwasseneducatie) is een laagdrempelig aanbod voor digitale vaardigheden beschikbaar gemaakt.

Risico’s

  • Gezinnen met een lage sociaaleconomische positie, met laaggeletterde ouders of nieuwkomers (zoals statushouders) hebben een groter risico om negatieve gevolgen te ervaren van de coronacrisis. Kinderen in deze gezinnen hebben meer kans op onderwijsachterstand. Deze gezinnen en kinderen hebben mogelijk meer ondersteuning nodig. Dit levert een beleidsmatig risico op voor de langere termijn;
  • Wij coördineren de noodopvang en de 24-uurs opvang (zowel bij scholen als bij de Kinderopvang) in verband met Corona. Deze voorziening blijft ook na de herstart van de scholen in stand. Noodopvang, doorbetaling van vergoedingen voor bewegingsonderwijs en gymvervoer hebben financiële effecten indien geen rijksvergoeding beschikbaar komt;
  • We verwachten een toename van het aantal voortijdig schoolverlaters voor het schooljaar 2019-2020. Dit kan van invloed zijn op de hoogte van de gemeentelijke bijdrage aan de MGR (module Onderwijszaken) voor de uitvoering van leerplichttaken vanaf 2024.

Kansen

  • Goede netwerksamenwerking (scholen, sociaal teams, jeugd- en gezinscoach en/of een RBL consulent) maakt het verschil in de toekomstige ontwikkelingskansen van onze jonge inwoners. Het is essentieel dat we jonge inwoners en hun ouders/opvoeders bereiken en ondersteunen;
  • Vanuit het landelijke programma “Tel mee met Taal” (regionaal educatie plan) bieden we een laagdrempelig aanbod volwasseneneducatie voor inwoners met lage basisvaardigheden door in 2020 in te zetten op o.a. digitale Overheid en Netwerksamenwerking digi-vaardigheden door Covid19 virus;
  • Economische krimp door corona in de bouwsector kan mogelijk een gunstig effect hebben op aanbestedingen van onderwijshuisvesting. Anderzijds kan schaarste van bouwmaterialen tot prijsstijgingen leiden.  

Financieel

  • Geen substantiële financiële effecten verwacht door de coronacrisis.
ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/15/2020 09:03:47 met de export van 06/15/2020 09:01:47